Prikladam velmi pekny clanok z kanalu na telegrame Armadny magazin, ktory pekne ukazuje ako su sankcie vyhodne pre Rusko a nevyhodne pre USA. Osobne som presvadceny, ze sankcie aj su namiere proti USA a na zvysenie suverenity Ruska.
SANKČNÁ VOJNA: ZAHRANIČNÝ KAPITÁL V RUSKU
Celkové škody zo sankcií, ktoré sa na Rusko valia zo Západu, zatiaľ nie je možné odhadnúť. Aj keď sú nejaké čísla. Západ sa rozhodol zmraziť ruské medzinárodné rezervy. Ako môže Rusko reagovať? Mnohí hovoria, že odpoveď je možná len vo vojensko-politickej sfére. S týmto nemôžem súhlasiť. Príležitosti na odpoveď sú aj v oblasti ekonomiky .
Blokovanie operácií ruských bánk prostredníctvom systému SWIFT tak možno považovať za vyššiu moc. Sankcia nie je legitímna z hľadiska medzinárodného práva, pretože ju neschválila Bezpečnostná rada OSN. Preto má Rusko podľa kánonov medzinárodného práva možnosť neplniť svoje záväzky voči všetkým druhom nerezidentov (zahraničným právnickým osobám a fyzickým osobám). A aká je celková výška záväzkov Ruska voči nerezidentom?
K 1. októbru 2021 predstavovala hodnota takýchto záväzkov voči Rusku (verejný sektor, banky, nefinančný sektor, sektor domácností) 1,180,2 miliardy dolárov, čo je takmer štyrikrát viac ako odhadovaná hodnota zmrazených zahraničných devízových rezerv Ruskej federácie. Možnosti kompenzácie škôd a spätného úderu teda nie sú slabé.
Myslím si, že v súčasnej situácii by bolo potrebné vykonať hĺbkovú revíziu ruských vonkajších záväzkov a zistiť, aké dôležité sú pre ruskú ekonomiku niektoré aktíva nerezidentov. Posúdiť skutočný prínos zahraničných investorov k rozvoju ruskej ekonomiky. A tiež zistiť skutočný pôvod majetku (pôvodná jurisdikcia zahraničného investora). Bez toho, aby sa čakalo na výsledky takéhoto auditu, by Rusko mohlo prijať dve opatrenia počas mimoriadneho obdobia.
Po prvé , zakázať cudzincom transakcie s ich aktívami v ruskej ekonomike (predaj akcií a akcií, postúpenie pohľadávok z úverov a pôžičiek atď.).
Po druhé , zakázať zahraničným investorom sťahovať z krajiny príjmy získané z aktív v ruskej ekonomike.
Niekoľko rozhodnutí ruských orgánov o týchto opatreniach už bolo prijatých, alebo sa pripravuje. 1. marca vláda oznámila, že plánuje dočasne obmedziť zahraničné podniky, aby opúšťali ruské aktíva.
Bez toho, aby čakala na prezidentský dekrét, Bank of Russia 2. marca oznámila, že „s cieľom zabrániť masovému predaju ruských cenných papierov, sťahovaniu peňazí z ruského finančného trhu a zachovať finančnú stabilitu“ krajiny poslala príkaz, ktorý „dočasne zakázal maklérom vykonávať príkazy zahraničných klientov na predaj cenných papierov“ . Ruská banka tiež pozastavila prevod dividend od zahraničných investorov do zahraničia.
Aby sme pochopili, aké dôležité je opatrenie na zákaz sťahovania investičných príjmov z Ruska, uvediem niekoľko čísel. Podľa údajov o platobnej bilancii zostavenej Bankou Ruska počas všetkých rokov existencie Ruskej federácie objem investičných príjmov nerezidentov stiahnutých z našej krajiny vždy výrazne prevyšoval objem investičných príjmov, ktoré prišli do Ruska zo zahraničných aktív ruského pôvodu. Takýto prebytok sa nazýva čistý odlev, alebo záporná bilancia výnosov z investícií. Tu je veľkosť negatívneho zostatku za posledné roky (miliardy dolárov): 2018 – 38,6; 2019 – 50,0; 2020 – 33,8; 2021 – 41.6.
Len za trinásť rokov (2009 – 2021) dosiahol čistý odliv príjmov z investícií 547,3 miliardy USD. V priemere straty ruskej ekonomiky predstavovali 42,1 miliardy USD ročne. Ale rozdelenie príjmov z investícií na rok 2021 (miliardy dolárov .) : prišiel do Ruska – 69,2; stiahnutý z Ruska – 110.8. Investori vo svete dnes stále musia hľadať taký vysoký výnos. Príjmy sú najvyššie, no sľubovaný príspevok zahraničných investorov v podobe nových technológií a zariadení, rozvoj high-tech odvetví nevidno. Leví podiel investícií pripadá na ťažbu prírodných zdrojov, finančný sektor a obchod.
Aj keby sa 24. februára nezačala špeciálna vojenská operácia na Ukrajine a na Rusko nezačal prúd sankcií, malo byť na určité obdobie obmedzené alebo zakázané odvádzanie príjmov z krajiny, čo by prinútilo zahraničné podniky reinvestovať zisky do ruskej ekonomiky, ako to robí Čína.
Odborníci dnes diskutujú o tom, aké by mali byť kroky ruských orgánov vo vzťahu k existujúcim zahraničným investíciám. Dočasne zablokovaný predaj majetku a čo potom? Existuje veľa možností pre akciu.
Opatrenia prijaté ruskými orgánmi na zákaz transakcií so zahraničnými aktívami a prevod ziskov do zahraničia z dočasného na trvalé. Aspoň počas trvania sankčnej vojny.
Uskutočniť odkúpenie cudzieho majetku ruským štátom (znárodnenie s náhradou).
Konfiškovať cudzie aktíva v prospech ruského štátu (znárodnenie bez náhrady).
Umožniť nákup zahraničných aktív ruskými investormi.
Umožniť nákup zahraničných aktív investorom zo spriatelených krajín (rozumej predovšetkým investorom z Číny).
Každá možnosť má klady a zápory. Ak chce Rusko skutočne získať náhradu za škody spojené so zmrazením jeho majetku západnými krajinami, logickou možnosťou je konfiškácia (znárodnenie bez náhrady). Čo sa týka znárodnenia s kompenzáciou, táto možnosť je pochybná nielen z politickej strany. Jej implementácia sa stane dodatočnou záťažou pre ruský rozpočet, ktorý aj tak v blízkej budúcnosti zažije preťaženie.
Pokiaľ ide o „iné investície“, ktoré zahŕňajú pôžičky, pôžičky a pôžičky, samozrejmou možnosťou je pozastavenie platieb za obsluhu a splácanie na dobu, kým bude zmrazenie ruských zahraničných aktív. Ak Západ prejde od zmrazenia ku konfiškácii, bude musieť Rusko jednoducho zrušiť všetky predtým uzatvorené zmluvy o pôžičkách.
V každom prípade by mohol byť prístup k zahraničným aktívam diferencovaný. Na majetok investorov z tých krajín, ktoré sú iniciátormi „pekelných“ sankcií voči Rusku, by sa mohli zťahovať prísne sankcie. Ide predovšetkým o Spojené štáty americké, Veľkú Britániu a množstvo krajín EÚ. Podľa údajov Bank of Russia k 1. októbru minulého roka mali akumulované priame zahraničné investície (PZI) nasledovnú geografickú štruktúru (v zátvorkách v miliardách dolárov – podiel v % z celku za všetky krajiny):
Cyprus – 181,5 (30,5)
Spojené kráľovstvo – 55,0 (9,2)
Holandsko – 47,9 (8,0)
Bermudy – 42,9 (7,2)
Írsko – 29,4 (4,9)
Luxembursko – 29,0 (4,9)
Bahamy – 27,0 (4,5)
Francúzsko – 25,7 (4,3)
Nemecko – 22,9 (3,
Švajčiarsko – 19,7 (3,3)
V prvej desiatke krajín, z ktorých pochádzali najväčšie objemy PZI, neboli Spojené štáty americké, ktoré sú hlavným iniciátorom „pekelných sankcií“ proti Rusku. PZI zo Spojených štátov predstavovali iba 6,0 miliardy USD (1,0 %). Samozrejme, údaje prezentované na webovej stránke Bank of Russia je formálny. Môžete povedať, že sú falošné. Šesť z desiatich hlavných exportérov kapitálu do Ruska sú offshore spoločnosti (Cyprus, Holandsko, Bermudy, Írsko, Luxembursko, Bahamy). Tvorili 60 % všetkých PZI v Rusku. Tieto offshore využívajú investori zo Spojených štátov, Veľkej Británie, Francúzska, Nemecka a ďalších západných krajín, ktoré vedú sankčnú vojnu proti Rusku. Príkladom je štúdia UNCTAD z roku 2019. Stanovila si úlohu identifikovať bezprostredného konečného investora (krajinu konečného investovania)vstupujúceho do ruskej ekonomiky. Podľa Bank of Russia predstavovali PZI zo Spojených štátov ku koncu roka 2017 3,05 miliardy USD a podľa odhadov UNCTAD to bolo 39,1 miliardy USD, teda takmer 13-krát viac. Odhalili sa aj viaceré podhodnotenia PZI zo Spojeného kráľovstva, Nemecka, Francúzska a ďalších krajín EÚ.
Aby Rusko mohlo viesť cielenejšiu a účinnejšiu sankčnú vojnu so Západom, potrebuje mať objektívny obraz. Pri rozhodovaní o zahraničných investíciách treba mať na pamäti nielen ekonomické aspekty danej problematiky, ale aj fakt, že zahraničný kapitál môže mať silný vplyv na domácu a zahraničnú politiku hostiteľskej krajiny. V januári sme teda boli svedkami turbulentných udalostí v susednom Kazachstane. Dôležitým faktorom negatívneho vývoja udalostí bol zvýšený vplyv zahraničného (predovšetkým britského a amerického) kapitálu na orgány Kazachstanu. Vieme, že v Rusku sú už dlho zavedené obmedzenia a zákazy pre fyzické a právnické osoby – zahraničných agentov, no z nejakého dôvodu sa zabúda, že aj zahraniční investori môžu predstavovať mimoriadnu hrozbu pre bezpečnosť krajiny.
Prikladam velmi pekny clanok **z kanalu na telegrame Armadny magazin**, ktory pekne ukazuje ako su sankcie vyhodne pre Rusko a nevyhodne pre USA. Osobne som presvadceny, ze sankcie aj su namiere proti USA a na zvysenie suverenity Ruska.
SANKČNÁ VOJNA: ZAHRANIČNÝ KAPITÁL V RUSKU
Celkové škody zo sankcií, ktoré sa na Rusko valia zo Západu, zatiaľ nie je možné odhadnúť. Aj keď sú nejaké čísla. Západ sa rozhodol zmraziť ruské medzinárodné rezervy. Ako môže Rusko reagovať? Mnohí hovoria, že odpoveď je možná len vo vojensko-politickej sfére. S týmto nemôžem súhlasiť. Príležitosti na odpoveď sú aj v oblasti ekonomiky .
**Blokovanie operácií ruských bánk prostredníctvom systému SWIFT tak možno považovať za vyššiu moc. Sankcia nie je legitímna z hľadiska medzinárodného práva, pretože ju neschválila Bezpečnostná rada OSN.** **Preto má Rusko podľa kánonov medzinárodného práva možnosť neplniť svoje záväzky** voči všetkým druhom nerezidentov (zahraničným právnickým osobám a fyzickým osobám). A aká je celková výška záväzkov Ruska voči nerezidentom?
K 1. októbru 2021 predstavovala **hodnota takýchto záväzkov voči Rusku (verejný sektor, banky, nefinančný sektor, sektor domácností) 1,180,2 miliardy dolárov, čo je takmer štyrikrát viac ako odhadovaná hodnota zmrazených zahraničných devízových rezerv Ruskej federácie. Možnosti kompenzácie škôd a spätného úderu teda nie sú slabé.**
Myslím si, že v súčasnej situácii by bolo potrebné vykonať hĺbkovú revíziu ruských vonkajších záväzkov a zistiť, aké dôležité sú pre ruskú ekonomiku niektoré aktíva nerezidentov. Posúdiť skutočný prínos zahraničných investorov k rozvoju ruskej ekonomiky. A tiež zistiť skutočný pôvod majetku (pôvodná jurisdikcia zahraničného investora). Bez toho, aby sa čakalo na výsledky takéhoto auditu, by Rusko mohlo prijať dve opatrenia počas mimoriadneho obdobia.
**Po prvé , zakázať cudzincom transakcie s ich aktívami v ruskej ekonomike (predaj akcií a akcií, postúpenie pohľadávok z úverov a pôžičiek atď.).**
**Po druhé , zakázať zahraničným investorom sťahovať z krajiny príjmy získané z aktív v ruskej ekonomike.**
Niekoľko rozhodnutí ruských orgánov o týchto opatreniach už bolo prijatých, alebo sa pripravuje. 1. marca vláda oznámila, že plánuje dočasne obmedziť zahraničné podniky, aby opúšťali ruské aktíva.
Bez toho, aby čakala na prezidentský dekrét, Bank of Russia 2. marca oznámila, že „s cieľom zabrániť masovému predaju ruských cenných papierov, sťahovaniu peňazí z ruského finančného trhu a zachovať finančnú stabilitu“ krajiny poslala príkaz, ktorý „dočasne zakázal maklérom vykonávať príkazy zahraničných klientov na predaj cenných papierov“ . Ruská banka tiež pozastavila prevod dividend od zahraničných investorov do zahraničia.
Aby sme pochopili, aké dôležité je opatrenie na zákaz sťahovania investičných príjmov z Ruska, uvediem niekoľko čísel. Podľa údajov o platobnej bilancii zostavenej Bankou Ruska počas všetkých rokov existencie Ruskej federácie objem investičných príjmov nerezidentov stiahnutých z našej krajiny vždy výrazne prevyšoval objem investičných príjmov, ktoré prišli do Ruska zo zahraničných aktív ruského pôvodu. Takýto prebytok sa nazýva čistý odlev, alebo záporná bilancia výnosov z investícií. Tu je veľkosť negatívneho zostatku za posledné roky (miliardy dolárov): 2018 – 38,6; 2019 – 50,0; 2020 – 33,8; 2021 – 41.6.
Len za trinásť rokov (2009 – 2021) dosiahol čistý odliv príjmov z investícií 547,3 miliardy USD. V priemere straty ruskej ekonomiky predstavovali 42,1 miliardy USD ročne. Ale rozdelenie príjmov z investícií na rok 2021 (miliardy dolárov .) : prišiel do Ruska – 69,2; stiahnutý z Ruska – 110.8. Investori vo svete dnes stále musia hľadať taký vysoký výnos. Príjmy sú najvyššie, no sľubovaný príspevok zahraničných investorov v podobe nových technológií a zariadení, rozvoj high-tech odvetví nevidno. Leví podiel investícií pripadá na ťažbu prírodných zdrojov, finančný sektor a obchod.
Aj keby sa 24. februára nezačala špeciálna vojenská operácia na Ukrajine a na Rusko nezačal prúd sankcií, malo byť na určité obdobie obmedzené alebo zakázané odvádzanie príjmov z krajiny, čo by prinútilo zahraničné podniky reinvestovať zisky do ruskej ekonomiky, ako to robí Čína.
Odborníci dnes diskutujú o tom, aké by mali byť kroky ruských orgánov vo vzťahu k existujúcim zahraničným investíciám. Dočasne zablokovaný predaj majetku a čo potom? Existuje veľa možností pre akciu.
1. **Opatrenia prijaté ruskými orgánmi na zákaz transakcií so zahraničnými aktívami a prevod ziskov do zahraničia z dočasného na trvalé.** Aspoň počas trvania sankčnej vojny.
2. Uskutočniť odkúpenie cudzieho majetku ruským štátom (znárodnenie s náhradou).
3. **Konfiškovať cudzie aktíva v prospech ruského štátu (znárodnenie bez náhrady).**
4. Umožniť nákup zahraničných aktív ruskými investormi.
5. Umožniť nákup zahraničných aktív investorom zo spriatelených krajín (rozumej predovšetkým investorom z Číny).
Každá možnosť má klady a zápory. Ak chce Rusko skutočne získať náhradu za škody spojené so zmrazením jeho majetku západnými krajinami, logickou možnosťou je konfiškácia (znárodnenie bez náhrady). Čo sa týka znárodnenia s kompenzáciou, táto možnosť je pochybná nielen z politickej strany. Jej implementácia sa stane dodatočnou záťažou pre ruský rozpočet, ktorý aj tak v blízkej budúcnosti zažije preťaženie.
Pokiaľ ide o „iné investície“, ktoré zahŕňajú pôžičky, pôžičky a pôžičky, samozrejmou možnosťou je pozastavenie platieb za obsluhu a splácanie na dobu, kým bude zmrazenie ruských zahraničných aktív. Ak Západ prejde od zmrazenia ku konfiškácii, bude musieť Rusko jednoducho zrušiť všetky predtým uzatvorené zmluvy o pôžičkách.
V každom prípade by mohol byť prístup k zahraničným aktívam diferencovaný. Na majetok investorov z tých krajín, ktoré sú iniciátormi „pekelných“ sankcií voči Rusku, by sa mohli zťahovať prísne sankcie. Ide predovšetkým o Spojené štáty americké, Veľkú Britániu a množstvo krajín EÚ. Podľa údajov Bank of Russia k 1. októbru minulého roka mali akumulované priame zahraničné investície (PZI) nasledovnú geografickú štruktúru (v zátvorkách v miliardách dolárov – podiel v % z celku za všetky krajiny):
Cyprus – 181,5 (30,5)
Spojené kráľovstvo – 55,0 (9,2)
Holandsko – 47,9 (8,0)
Bermudy – 42,9 (7,2)
Írsko – 29,4 (4,9)
Luxembursko – 29,0 (4,9)
Bahamy – 27,0 (4,5)
Francúzsko – 25,7 (4,3)
Nemecko – 22,9 (3,8)
Švajčiarsko – 19,7 (3,3)
V prvej desiatke krajín, z ktorých pochádzali najväčšie objemy PZI, neboli Spojené štáty americké, ktoré sú hlavným iniciátorom „pekelných sankcií“ proti Rusku. PZI zo Spojených štátov predstavovali iba 6,0 miliardy USD (1,0 %). Samozrejme, údaje prezentované na webovej stránke Bank of Russia je formálny. Môžete povedať, že sú falošné. Šesť z desiatich hlavných exportérov kapitálu do Ruska sú offshore spoločnosti (Cyprus, Holandsko, Bermudy, Írsko, Luxembursko, Bahamy). Tvorili 60 % všetkých PZI v Rusku. Tieto offshore využívajú investori zo Spojených štátov, Veľkej Británie, Francúzska, Nemecka a ďalších západných krajín, ktoré vedú sankčnú vojnu proti Rusku. Príkladom je štúdia UNCTAD z roku 2019. Stanovila si úlohu identifikovať bezprostredného konečného investora (krajinu konečného investovania)vstupujúceho do ruskej ekonomiky. Podľa Bank of Russia predstavovali PZI zo Spojených štátov ku koncu roka 2017 3,05 miliardy USD a podľa odhadov UNCTAD to bolo 39,1 miliardy USD, teda takmer 13-krát viac. Odhalili sa aj viaceré podhodnotenia PZI zo Spojeného kráľovstva, Nemecka, Francúzska a ďalších krajín EÚ.
Aby Rusko mohlo viesť cielenejšiu a účinnejšiu sankčnú vojnu so Západom, potrebuje mať objektívny obraz. Pri rozhodovaní o zahraničných investíciách treba mať na pamäti nielen ekonomické aspekty danej problematiky, ale aj fakt, že zahraničný kapitál môže mať silný vplyv na domácu a zahraničnú politiku hostiteľskej krajiny. V januári sme teda boli svedkami turbulentných udalostí v susednom Kazachstane. Dôležitým faktorom negatívneho vývoja udalostí bol zvýšený vplyv zahraničného (predovšetkým britského a amerického) kapitálu na orgány Kazachstanu. Vieme, že v Rusku sú už dlho zavedené obmedzenia a zákazy pre fyzické a právnické osoby – zahraničných agentov, no z nejakého dôvodu sa zabúda, že aj zahraniční investori môžu predstavovať mimoriadnu hrozbu pre bezpečnosť krajiny.