Je dost problematicke sa vyjadrovat k dnesnemu skolstvu. Ako sa aj pise v mudrych knihach KSB, doba dobehla ucitelov. To co sa ucitelia naucili ucit, to uz davno nie je aktualne, musia ist s dobou, naberat nove znalosti, spracovavat, podavat dalej a akosi na to nemaju cas. Najviac je to vidno v sfere IT. Ak sa clovek prihlasi na vysoku skolu IT tak jednoducho sa tam neda stretnut cloveka co "vie vsetko" pretoze ten sektor sa tak rychlo vyvija, ze len moze naucit studenta pouzivat nejake 5 rokov stare technologie, naucit ho ako sa postavit k systemom a vsetko ostatne je na studentovi.
Mohli by sme povedat, "Ale citat pisat je zaklad" ... a ozaj je to zaklad? Ved kto nam to vymyslel interpretovat "ch" dvoma znakmi "c" a "h" namiesto povodneho (ruskeho) "x" ? Alebo "č" ako "c" s kvackou (mekcenom) namieto jedneho znaku "ч" alebo "š" ako "s" s kvackou namiesto povodneho jedneho znaku "ш" ...?
Mozeme povedat, ze 30 rocne ucitelky to je "vykvet" ale viete si predstavit kolko by musela taka 30 rocna fiflena makat aby mala taky svetonazor ako vy? Ved to su roky samostudia. A ona tie roky stravila vekecavanim sa s kolegynami, s detmi, s manzelom atd .... Tiez takej pipke sa ani neda vysvetlit, ze "vlastne nic nevie". Aj jezis hovoril, nehadzte perly sviniam, lebo perly zaslapu a vas svine roztrhaju.
Ked si tak spomeniem zo skoly
dejepis - totalne klamstva,
zemepis - tony faktov bez previazanosti, ucili nas staty afriky .... na kolko z nich si teraz spomeniete a viete aj povedat kde priblizne sa nachadzaju? das 3 ?
prirodopis - vysvetlovanie okoliteho ziveho sveta len z pohladu materializmu (ani netreba hovorit, ze pokym veda neuzna dusu vsetkeho ziveho, tak sa takou vedou ani neoplati zaoberat), tjs poloklamstva
matematika - ta je docela fajn, aj ked v minulosti poznali matematiku o rad lepsiu
jazyk - ako potreba kazdodenneho pouzita sa da obhajit, ale take ako diktaty, kde ta budu kefovat za i a Y (co je mimochodom chyba jazyka a nie studenta, pretoze jazyk ma byt jednoduchy, silny, jednoznacny a nie nezrozumitelny, kde i namiesto Y ti zmeni vyznam vety)
literatura - totalne zbytocne, hlavne preto lebo nie je spojena s "dejepisom" a nevysvetluje vtedajsiu dobu ako ju chcel autor zachytit, lebo to je "nepoholdne systemu"
fyzika - pseudoveda pribliznych vypoctov, v praxi ked sa realne daco robi tak davaju tolerancie aj + 10 % pretoze to co fyzici vypocitali v inercialnych vztaznych sustavach (ake nikde vo vesmire neexistuju) je cisto teoreticka vec
tiez aj pobocka fyziky elektrotechnika je opis na akychsi elektronoch, pricom ten model je tiez "priblizny", v skole ucia ze naboj kondenzatora je na kovovych platniach kondenaztora, a pritom relane sa da overit, ze nosicom naboja je dialektrikum
humanitne vedy nebudeme komentovat, to je vsetko pseudoveda
No vidite, len kratko som zabrdol do kazdeho a vidime ake je to "nedokonale". Ked pocujem naklady na ucitelov a skolakov, tak stale si poviem - ked skola prestane vyzadovat od studenta kvanta uciva, tak aspon mu ostane cas na slobodny vyvoj. Bude mat cas sa zaoberat vecami, ktore ho zaujimaju, ktore sa mu zidu v zivote. Vieme, ze kazdy v zivote ma cestu inu, potrebuje ine informacie, ine veci studovat.
Ved dneska dokaze byt kanal na youtube prinosnejsi nez cely dejepis, pretoze je to putavejsie pre studenta a aj forma vyucby je priatelnejsia. A ked sa trafi student na dobry alternativny kanal, tak aj pravdu sa dozvie. To iste napriklad vyucba cudzich jazykov ... anglictinarka povinne vystudovana co ani raz v zahranici nebola vam bude akurat na skodu a nie na uzitok.
Z mojho pohladu to vyzera tak, ze zodpovednost za ucenie je potrebne preniest na studenta. Od mala mu vtlkat do hlavy, ze "Stale sa musis ucit". Pricom ho nechat, nech sa uci co mu jeho vnutorny hlas kaze. Ked sa nechce ucit zemepis, tak nech sa neuci. Bude sa ho ucit sam, ked bude potrebovat vycestovat do zahranicia na sluzobku. Ked sa nechce ucit literaturu, tak nech sa ju neuci. Nauci sa ju ako architekt ked bude potrebovat pochopit preco sa kostoly stavali v takych a takych architektonickych styloch. Ale tlacit na cloveka aby sedel v laviciach do 25 roku kym dostane ing, alebo az do 29-30 kym odstane phd - to je blud. Nie je mozne si pametat vsetko co sa clovek "naucil", pretoze tolko znalosti si jednoducho nestihne osvojit. Z vlastnej skusenosti poviem, ze nepametam 90 % veci z toho co ma skola 17 rokov ucila. A potom za 5 rokov som sa naucil sam 5X viac ako za poslednych 17 rokov mucenia (pretoze som zacal si skladat vlastnu mozaiku sveta a nie tu co skola nanucuje kazdemu). A teraz otazka ... k comu bolo dobre to (m)ucenie?
V minulosti ucitelov vyberali spomedzi najznalejsich ludi. Podla mna toto je potrebne vratit spat. Ziadne tituly, ziadne snobske papiere ... ucit by mali ludia co aj maju daco odzite a dokazu verne interpretovat svoje vedomosti. Ucenie by som kludne transformoval na vecerne posedenia pri stole\ohni atd, kde najprv daco hovori vedun (alebo znaly clovek), a potom deti sa pytaju .... Alebo kludne by to mohlo byt vo forme filmu. Dneska je kopa informacnych prostriedkov, kopa moznosti. Rodicia uz maju cas sa venovat detom (kedze je korona) tak mozu zacat ucit deti aj seba samych. Niekedy bol v dedine rychtar osobnost, znaly clovek, neskor tuto ulohu doslova ukradli cirkvi a tak oddelili ucenie svetonazorove od skolstva. A tak zo skolstva ostala len butlava vrba ... obal ma, tony informacii ma ale nehrozi aby si student z toho dokazal pospajat uceleny svetonazor zodpovedajuci realite.
Samozrejme uznavam vyucbu zakladov z kazdej oblasti ... ale je potrebne vytvorit system pre cloveka, nie pre bioroboty. Tjs nechat studenta nech si vyberie co chce studovat, netrapit ho lieteraturou ked ho taha k elektrotechnike, nechat mu prestor pre sebarozvoj. Tiez je potrebne deti zahrnut do spolocnsoti. Dneska deti su do 18\25\30 rokov mimo spolocnsoti v "skolach" a potom prichadza realita? Bez prace? Bez moznosti zapojenia sa do spolocenskej prace? Ved niektore zeny sa potom obzeraju ako rovno na matersku ist, lebo v zivote nerobili realne. To uz v 15 tich rokoch by mal clovek nadobudat svoje vedomosti v praci, pri inzinieroch, pri jazykovedcoch, proste rovno v terene, kde si je schopny osahat to co sa uci, a nie len sediet v laviciach a pozerat von oknom ako sa ovce pasu na luke
Takze ako zhrnutie - apelovat na studenta aby sa ucil, apelovat na rodicov aby sa ucili, samotne skolvstvo take ake je dnes nech zhynie same od seba, pretoze je viac na skodu ako na uzitok. Radsej nech sa student uci sam ako keby ho malo skolstvo zombirovat.
Ako sa hovori, pri nastupe do skoly je len 10 % priemernych a 90 % geniov. A po absolvovani "studia" je len 10 % geniov a 90 % priemernych.
Este doplnim, ze zrusenim skolstva vobec nemusi nastat problem ako v rusku v 19 st, pretoze dneska su informacie vsade pristupne, len staci spravne nasmerovanie a ochota sa ucit.
[Nevyjadril som vsetky myslienky, je to tema obsirna, len som chcel nacrtnut priblizne problemy a mozne riesenia. Kludne doplnite moju uvahu. ]
Je dost problematicke sa vyjadrovat k dnesnemu skolstvu. Ako sa aj pise v mudrych knihach KSB, doba dobehla ucitelov. To co sa ucitelia naucili ucit, to uz davno nie je aktualne, musia ist s dobou, naberat nove znalosti, spracovavat, podavat dalej a akosi na to nemaju cas. Najviac je to vidno v sfere IT. Ak sa clovek prihlasi na vysoku skolu IT tak jednoducho sa tam neda stretnut cloveka co "vie vsetko" pretoze ten sektor sa tak rychlo vyvija, ze len moze naucit studenta pouzivat nejake 5 rokov stare technologie, naucit ho ako sa postavit k systemom a vsetko ostatne je na studentovi.
Mohli by sme povedat, "Ale citat pisat je zaklad" ... a ozaj je to zaklad? Ved kto nam to vymyslel interpretovat "ch" dvoma znakmi "c" a "h" namiesto povodneho (ruskeho) "x" ? Alebo "č" ako "c" s kvackou (mekcenom) namieto jedneho znaku "ч" alebo "š" ako "s" s kvackou namiesto povodneho jedneho znaku "ш" ...?
Mozeme povedat, ze 30 rocne ucitelky to je "vykvet" ale viete si predstavit kolko by musela taka 30 rocna fiflena makat aby mala taky svetonazor ako vy? Ved to su roky samostudia. A ona tie roky stravila vekecavanim sa s kolegynami, s detmi, s manzelom atd .... Tiez takej pipke sa ani neda vysvetlit, ze "vlastne nic nevie". Aj jezis hovoril, nehadzte perly sviniam, lebo perly zaslapu a vas svine roztrhaju.
Ked si tak spomeniem zo skoly
dejepis - totalne klamstva,
zemepis - tony faktov bez previazanosti, ucili nas staty afriky .... na kolko z nich si teraz spomeniete a viete aj povedat kde priblizne sa nachadzaju? das 3 ? :D
prirodopis - vysvetlovanie okoliteho ziveho sveta len z pohladu materializmu (ani netreba hovorit, ze pokym veda neuzna dusu vsetkeho ziveho, tak sa takou vedou ani neoplati zaoberat), tjs poloklamstva
matematika - ta je docela fajn, aj ked v minulosti poznali matematiku o rad lepsiu
jazyk - ako potreba kazdodenneho pouzita sa da obhajit, ale take ako diktaty, kde ta budu kefovat za i a Y (co je mimochodom chyba jazyka a nie studenta, pretoze jazyk ma byt jednoduchy, silny, jednoznacny a nie nezrozumitelny, kde i namiesto Y ti zmeni vyznam vety)
literatura - totalne zbytocne, hlavne preto lebo nie je spojena s "dejepisom" a nevysvetluje vtedajsiu dobu ako ju chcel autor zachytit, lebo to je "nepoholdne systemu"
fyzika - pseudoveda pribliznych vypoctov, v praxi ked sa realne daco robi tak davaju tolerancie aj + 10 % pretoze to co fyzici vypocitali v inercialnych vztaznych sustavach (ake nikde vo vesmire neexistuju) je cisto teoreticka vec
tiez aj pobocka fyziky elektrotechnika je opis na akychsi elektronoch, pricom ten model je tiez "priblizny", v skole ucia ze naboj kondenzatora je na kovovych platniach kondenaztora, a pritom relane sa da overit, ze nosicom naboja je dialektrikum
humanitne vedy nebudeme komentovat, to je vsetko pseudoveda
No vidite, len kratko som zabrdol do kazdeho a vidime ake je to "nedokonale". Ked pocujem naklady na ucitelov a skolakov, tak stale si poviem - ked skola prestane vyzadovat od studenta kvanta uciva, tak aspon mu ostane cas na slobodny vyvoj. Bude mat cas sa zaoberat vecami, ktore ho zaujimaju, ktore sa mu zidu v zivote. Vieme, ze kazdy v zivote ma cestu inu, potrebuje ine informacie, ine veci studovat.
Ved dneska dokaze byt kanal na youtube prinosnejsi nez cely dejepis, pretoze je to putavejsie pre studenta a aj forma vyucby je priatelnejsia. A ked sa trafi student na dobry alternativny kanal, tak aj pravdu sa dozvie. To iste napriklad vyucba cudzich jazykov ... anglictinarka povinne vystudovana co ani raz v zahranici nebola vam bude akurat na skodu a nie na uzitok.
Z mojho pohladu to vyzera tak, ze zodpovednost za ucenie je potrebne preniest na studenta. Od mala mu vtlkat do hlavy, ze "Stale sa musis ucit". Pricom ho nechat, nech sa uci co mu jeho vnutorny hlas kaze. Ked sa nechce ucit zemepis, tak nech sa neuci. Bude sa ho ucit sam, ked bude potrebovat vycestovat do zahranicia na sluzobku. Ked sa nechce ucit literaturu, tak nech sa ju neuci. Nauci sa ju ako architekt ked bude potrebovat pochopit preco sa kostoly stavali v takych a takych architektonickych styloch. Ale tlacit na cloveka aby sedel v laviciach do 25 roku kym dostane ing, alebo az do 29-30 kym odstane phd - to je blud. Nie je mozne si pametat vsetko co sa clovek "naucil", pretoze tolko znalosti si jednoducho nestihne osvojit. Z vlastnej skusenosti poviem, ze nepametam 90 % veci z toho co ma skola 17 rokov ucila. A potom za 5 rokov som sa naucil sam 5X viac ako za poslednych 17 rokov mucenia (pretoze som zacal si skladat vlastnu mozaiku sveta a nie tu co skola nanucuje kazdemu). A teraz otazka ... k comu bolo dobre to (m)ucenie?
V minulosti ucitelov vyberali spomedzi najznalejsich ludi. Podla mna toto je potrebne vratit spat. Ziadne tituly, ziadne snobske papiere ... ucit by mali ludia co aj maju daco odzite a dokazu verne interpretovat svoje vedomosti. Ucenie by som kludne transformoval na vecerne posedenia pri stole\ohni atd, kde najprv daco hovori vedun (alebo znaly clovek), a potom deti sa pytaju .... Alebo kludne by to mohlo byt vo forme filmu. Dneska je kopa informacnych prostriedkov, kopa moznosti. Rodicia uz maju cas sa venovat detom (kedze je korona) tak mozu zacat ucit deti aj seba samych. Niekedy bol v dedine rychtar osobnost, znaly clovek, neskor tuto ulohu doslova ukradli cirkvi a tak oddelili ucenie svetonazorove od skolstva. A tak zo skolstva ostala len butlava vrba ... obal ma, tony informacii ma ale nehrozi aby si student z toho dokazal pospajat uceleny svetonazor zodpovedajuci realite.
Samozrejme uznavam vyucbu zakladov z kazdej oblasti ... ale je potrebne vytvorit system pre cloveka, nie pre bioroboty. Tjs nechat studenta nech si vyberie co chce studovat, netrapit ho lieteraturou ked ho taha k elektrotechnike, nechat mu prestor pre sebarozvoj. Tiez je potrebne deti zahrnut do spolocnsoti. Dneska deti su do 18\25\30 rokov mimo spolocnsoti v "skolach" a potom prichadza realita? Bez prace? Bez moznosti zapojenia sa do spolocenskej prace? Ved niektore zeny sa potom obzeraju ako rovno na matersku ist, lebo v zivote nerobili realne. To uz v 15 tich rokoch by mal clovek nadobudat svoje vedomosti v praci, pri inzinieroch, pri jazykovedcoch, proste rovno v terene, kde si je schopny osahat to co sa uci, a nie len sediet v laviciach a pozerat von oknom ako sa ovce pasu na luke :D
Takze ako zhrnutie - apelovat na studenta aby sa ucil, apelovat na rodicov aby sa ucili, samotne skolvstvo take ake je dnes nech zhynie same od seba, pretoze je viac na skodu ako na uzitok. Radsej nech sa student uci sam ako keby ho malo skolstvo zombirovat.
Ako sa hovori, pri nastupe do skoly je len 10 % priemernych a 90 % geniov. A po absolvovani "studia" je len 10 % geniov a 90 % priemernych.
Este doplnim, ze zrusenim skolstva vobec nemusi nastat problem ako v rusku v 19 st, pretoze dneska su informacie vsade pristupne, len staci spravne nasmerovanie a ochota sa ucit.
[Nevyjadril som vsetky myslienky, je to tema obsirna, len som chcel nacrtnut priblizne problemy a mozne riesenia. Kludne doplnite moju uvahu. ]
Upravené 25. 3. 2021 o 18:45