Učitelia nepanikárme, buďme oporou žiakom, nie bacharmi
10.01.2022 Ján Papuga
Deti sa vracajú do škôl. Pomôžme im
Začína sa nový rok. Deti sa vracajú do škôl. Isto, vplyvom médií sú aj učitelia pod tlakom, neurózami a rôznymi názorovými prúdmi. Jedni sú proti opatreniam a očkovaniu, druhí sú za. A tu by to malo skončiť. Žiadne konflikty medzi opozičnými názormi, žiadne hádky a prejavy nenávisti medzi učiteľmi. Tak učíme deti, nie?
Učiteľ vplýva každý deň na svojich žiakov, na budúcu generáciu. Navyše jeho „klienti“ sú neplnoletí, často nesamostatní a neraz hľadajúci útočisko v osobe učiteľa počas rôznych situácií, ktoré môžu v škole nastať. A potrebujú pomoc aj ohľadom opatrení a očkovania, ktoré na nich hučí veľká časť spoločnosti a politikov. Preto musí byť učiteľ silný, empatický, tolerantný a nad vecou.
Učiteľ nemá šikanovať žiakov
Silno pochybujem, že učiteľ, ktorí sa bojí nákazy alebo jednoznačne obhajuje opatrenia a hejtuje každého, kto je proti, dokáže byť v triede so žiakmi iný. Pochybujem, že svojich zverencov nestraší, že nezrúkne, ak má niekto rúško nakrivo alebo že ich priamo či nepriamo nenúti k očkovaniu. Avšak toto nie je úloha učiteľov. Šikanovať žiakov opatreniami namiesto vyučovania predmetov, výchovy pre život a namiesto zmierňovania dopadov tejto hroznej situácie na žiakov.
Ja som výrazne proti opatreniam a vakcínam. Som pedagóg. No nikdy by mi nenapadlo manipulovať deťmi v prospech môjho názoru a terorizovať ich, keby sa mnou neinšpirovali. Najmä v situácii, keď naozaj nevieme, čo je na ochranu pred vírusom najúčinnejšie. Ale má takúto schopnosť pedagóg, čo vkuse hovorí o opatreniach a očkovaní a na žiakoch si nevšíma reč očí, ale to, či majú pod nimi prekrytú tvár? Či iné nariadenia a zákazy? A keď sa objaví pozitívny, hysterčia, panikária, panicky vyvolávajú rodičom a izolujú pozitívneho žiaka na samotku, akoby mal mor.
Upozorňujme, ale aj diskutujme a rešpektujme
Chcel by som týmto apelovať na kolegov, učiteľov všetkých škôl. Vždy sme robili prevenciu v mnohých oblastiach. Dávali sme žiakom možnosti, argumentovali a rešpektovali ich rozhodnutie aj po porade s rodičmi. Nedokážeme, aby sa prevencia stala ich integrálnou súčasťou po celý život.
Prevencia v covide je jedna z mnohých. Naše rady majú deťom pomôcť, nie ich ničiť a traumatizovať. Vy ste v škole aj na to, aby ste im navodili inú, prijateľnejšiu klímu, porozumenie a odvedenie myšlienok od toho, čo sa dnes deje. Máte moc kompenzovať negatívne pocity, ktoré nimi už takmer dva roky zmietajú.
Upozornenie na nejaké pravidlá prevencie je jedna vec, no nemôže sa stať jediným cieľom školy. Vyučujte a vychovávajte deti, rešpektujte ich názory a nevštepujte do nich propagandu alebo, naopak, ľahostajnosť, ktoré vy vyznávate. Pristupujte k nim objektívne, citlivo a individuálne. Tak ako v časoch, keď sme deti učili mať názor. Iný názor ako my.
Vráťme sa k pedagogike
Nebuďte bacharmi, to žiaci v súčasnej situácii naozaj nepotrebujú. A už vôbec nepranierujte ich rodičov za ich názory, na ktoré tiež majú aj oni svoje dôvody. Je to nehodné učiteľského povolania presadzovať jednu cestu a neukazovať križovatky. Máte v rukách obrovské možnosti, ako deťom pomocť a vrátiť im radosť, že sú znova spolu, v školskom kolektíve. Je už čas vrátiť sa k podstate humanizujúcej pedagogiky. K tej, o ktorú sme sa snažili pred koronaérou.
https://www.hlavnydennik.sk/2022/01/09/ucitelia-nepanikarme-budme-oporou-ziakom-nie-bacharmi?fbclid=IwAR13pEX1Y6zu5Fi7d4OSF4xOX_jDTrUoIxSONjHKeBQSYDOMyVrzQSSSTZw
Tento článok uverejnil autor aj v slovenčinárskej skupine na fb.
Bohužiaľ, môj "odvážny" príspevok do debaty bol zmazaný.
Tu na KSB by bol prijatý bez emócií.
Čakám na odpoveď autora článku a administrátora skupiny v jednej osobe.
Neviem, kedy bol môj príspevok zmazaný, k pc som sa dostala žiaľ až okolo obeda.
Akt.14:17:
Skrátim siahodlhú reakciu: Nechcel, aby sa debata zvrhla v hádky o očkovaní.
**Učitelia nepanikárme, buďme oporou žiakom, nie bacharmi**
10.01.2022 Ján Papuga
**Deti sa vracajú do škôl. Pomôžme im**
Začína sa nový rok. Deti sa vracajú do škôl. Isto, vplyvom médií sú aj učitelia pod tlakom, neurózami a rôznymi názorovými prúdmi. Jedni sú proti opatreniam a očkovaniu, druhí sú za. A tu by to malo skončiť. Žiadne konflikty medzi opozičnými názormi, žiadne hádky a prejavy nenávisti medzi učiteľmi. Tak učíme deti, nie?
Učiteľ vplýva každý deň na svojich žiakov, na budúcu generáciu. Navyše jeho „klienti“ sú neplnoletí, často nesamostatní a neraz hľadajúci útočisko v osobe učiteľa počas rôznych situácií, ktoré môžu v škole nastať. A potrebujú pomoc aj ohľadom opatrení a očkovania, ktoré na nich hučí veľká časť spoločnosti a politikov. Preto musí byť učiteľ silný, empatický, tolerantný a nad vecou.
**Učiteľ nemá šikanovať žiakov**
Silno pochybujem, že učiteľ, ktorí sa bojí nákazy alebo jednoznačne obhajuje opatrenia a hejtuje každého, kto je proti, dokáže byť v triede so žiakmi iný. Pochybujem, že svojich zverencov nestraší, že nezrúkne, ak má niekto rúško nakrivo alebo že ich priamo či nepriamo nenúti k očkovaniu. Avšak toto nie je úloha učiteľov. Šikanovať žiakov opatreniami namiesto vyučovania predmetov, výchovy pre život a namiesto zmierňovania dopadov tejto hroznej situácie na žiakov.
Ja som výrazne proti opatreniam a vakcínam. Som pedagóg. No nikdy by mi nenapadlo manipulovať deťmi v prospech môjho názoru a terorizovať ich, keby sa mnou neinšpirovali. Najmä v situácii, keď naozaj nevieme, čo je na ochranu pred vírusom najúčinnejšie. Ale má takúto schopnosť pedagóg, čo vkuse hovorí o opatreniach a očkovaní a na žiakoch si nevšíma reč očí, ale to, či majú pod nimi prekrytú tvár? Či iné nariadenia a zákazy? A keď sa objaví pozitívny, hysterčia, panikária, panicky vyvolávajú rodičom a izolujú pozitívneho žiaka na samotku, akoby mal mor.
**Upozorňujme, ale aj diskutujme a rešpektujme**
Chcel by som týmto apelovať na kolegov, učiteľov všetkých škôl. Vždy sme robili prevenciu v mnohých oblastiach. Dávali sme žiakom možnosti, argumentovali a rešpektovali ich rozhodnutie aj po porade s rodičmi. Nedokážeme, aby sa prevencia stala ich integrálnou súčasťou po celý život.
Prevencia v covide je jedna z mnohých. Naše rady majú deťom pomôcť, nie ich ničiť a traumatizovať. Vy ste v škole aj na to, aby ste im navodili inú, prijateľnejšiu klímu, porozumenie a odvedenie myšlienok od toho, čo sa dnes deje. Máte moc kompenzovať negatívne pocity, ktoré nimi už takmer dva roky zmietajú.
Upozornenie na nejaké pravidlá prevencie je jedna vec, no nemôže sa stať jediným cieľom školy. Vyučujte a vychovávajte deti, rešpektujte ich názory a nevštepujte do nich propagandu alebo, naopak, ľahostajnosť, ktoré vy vyznávate. Pristupujte k nim objektívne, citlivo a individuálne. Tak ako v časoch, keď sme deti učili mať názor. Iný názor ako my.
**Vráťme sa k pedagogike**
Nebuďte bacharmi, to žiaci v súčasnej situácii naozaj nepotrebujú. A už vôbec nepranierujte ich rodičov za ich názory, na ktoré tiež majú aj oni svoje dôvody. Je to nehodné učiteľského povolania presadzovať jednu cestu a neukazovať križovatky. Máte v rukách obrovské možnosti, ako deťom pomocť a vrátiť im radosť, že sú znova spolu, v školskom kolektíve. Je už čas vrátiť sa k podstate humanizujúcej pedagogiky. K tej, o ktorú sme sa snažili pred koronaérou.
https://www.hlavnydennik.sk/2022/01/09/ucitelia-nepanikarme-budme-oporou-ziakom-nie-bacharmi?fbclid=IwAR13pEX1Y6zu5Fi7d4OSF4xOX_jDTrUoIxSONjHKeBQSYDOMyVrzQSSSTZw
Tento článok uverejnil autor aj v slovenčinárskej skupine na fb.
Bohužiaľ, môj "odvážny" príspevok do debaty bol zmazaný.
Tu na KSB by bol prijatý bez emócií.
Čakám na odpoveď autora článku a administrátora skupiny v jednej osobe.
Neviem, kedy bol môj príspevok zmazaný, k pc som sa dostala žiaľ až okolo obeda.
Akt.14:17:
Skrátim siahodlhú reakciu: Nechcel, aby sa debata zvrhla v hádky o očkovaní.
Upravené 11. 1. 2022 o 14:19