Koncom januára začal ruský startup Hover testovať lietajúce taxi v Moskve, v malej aréne v Lužnikách. Korešpondent TASS to vyskúšal v obchode medzi prvými a dozvedel sa o najbližších vyhliadkach na prepravu budúcnosti
Toto je veľký dron. Vhodný pre dvoch ľudí
Lietajúci taxík je v podstate veľký dron. Funguje na rovnakom princípe. Navonok to pripomína niečo medzi kvadrokoptérou a rogalom. Čakáme s ďalším cestujúcim v malej športovej aréne v Lužnikách. Tím spoločnosti Hover pripravuje lietadlo na let nabíjaním z bežnej zásuvky s napätím 220 voltov (nabíjanie týmto spôsobom trvá dlho - osem hodín, pri priemyselnom nabití - 40 minút). Paralelne s nami sa hovorí, čo toto zariadenie dokáže: dokáže zdvihnúť dvoch ľudí do vzduchu súčasne (do 300 kg). Štartuje sa zvisle, ako vrtuľník, z nepripravenej oblasti, napríklad z parkoviska, a sama osebe nezaberá viac ako parkovacie miesto. Môžete ich ovládať pomocou rádiového diaľkového ovládača, rovnako ako bežnú kvadrokoptéru. Vývojári teda budú náš let ovládať manuálne. K dispozícii je tiež automatický režim, v ktorom môžete nastaviť trasu, konkrétnu nadmorskú výšku a ďalšie.
Pred a za zariadením vidíme osem skrutiek. „Čo ak sa niečo pokazí?“ - máme predvídateľný záujem skôr, ako nastúpime do kokpitu. Ak polovica vrtúľ prestane pracovať vo vzduchu, môžete na ďalších štyroch letieť k zemi, vysvetľujú nám. V prípade vážnejšieho problému je vo vzdušnom taxíku záložný padák.
Na testovaciu jazdu sme dostali okuliare a slúchadlá. O pár minút neskôr sa dozvedáme, že keď letíte vo vzdušnom taxíku, je to dosť hlučné, cestujúci sediaci vedľa neho musia kričať, aby ho bolo počuť. Prvá vec, ktorá vás zaujme, keď sa ocitnete v kabíne, však nie je volant ani iné ovládacie páky. Pre motoristov je to neobvyklé. A priznávam, že pohodlia je stále málo: je preplnená, vysokí ľudia nemôžu stáť vzpriamene. Nasledujúce verzie sľubujú, že to bude pohodlnejšie. V kabíne aerotaxi sú vlastne len sedadlá a slučka na otvorenie samotného balistického padáka, ktorý v prípade problémov dron pristane na zemi.
Náš dron vzlietne zo zeme iba na pár sekúnd - už nie. Tvorcovia aerotaxi to vysvetľujú bezpečnostnými požiadavkami. No, rozbieha sa nízko - maximálne pol metra, skáče trochu dopredu. Zároveň sa neotriasalo a nebolo to nijako strašidelné, chcel som letieť dlhšie a vyššie pre živšie dojmy.
Nie hotové letecké taxi, ale lietajúce laboratórium
Dnes je zariadenie schopné vzlietnuť do výšky 150 m a zrýchliť na rýchlosť 200 km / h. Nebudete môcť lietať dlho - batéria vydrží 20 minút (batérie sú vo všetkých technológiách všeobecne slabým miestom). Dron je okrem motorov vybavený lidarom na zisťovanie nadmorskej výšky, barometrom, akcelerometrom a ďalšími senzormi. Ďalšia úprava použije kamery, aby zariadenie mohlo vidieť a rozpoznávať objekty.
„Toto nie je ani prototyp, ale lietajúce laboratórium,“ hovorí Dmitrij Popov, technický riaditeľ spoločnosti Hover. „Zariadenie testujeme od minulého leta, počas tejto doby sme zhromaždili veľa údajov a teraz pripravujeme novú verziu. dronu. “
V tejto fáze bude podľa Dmitrija Popova najskôr potrebné odstrániť administratívne bariéry: „Dron sa teraz môže dostať aj do Kremľa, ale samozrejme doň nebudeme vpustení. Testovanie môže preto začať pozdĺž riek a jazerá, kde to môže, ak sa niečo stane, je bezpečné dostať sa na vodu a do malých osád. Kompletný servis bude trvať sedem až osem rokov. “
Teraz sú na základe pracovnej skupiny Aeronet s podporou ruskej vlády pripravené novely právnych predpisov, ktoré dronom umožňujú účasť na leteckých prácach, získavanie osvedčení podobných leteckým spoločnostiam, preprave nákladu, batožiny, pošty a , dosť pravdepodobne, v budúcnosti ľudia. "Tieto projekty zvažuje ministerstvo dopravy. Myslím si, že k takýmto činom môže dôjsť v priebehu najbližších dvoch rokov," uviedol Aleksandr Khripunov, pracovník Centra infraštruktúry aeronetov v Národnej technologickej iniciatíve (NTI), člen spoločnosti Aeronet. skupina.
Vo väčšine krajín je tiež použitie dronov na komerčné účely zakázané alebo si vyžaduje špeciálne povolenia. Neexistujú žiadne odporúčania Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO). Zároveň v USA už našli uplatnenie pre drony vo viacerých projektoch doručovacej služby. V roku 2019 teda spoločnosť UPS oznámila vytvorenie novej služby - dodávku lekárskych vzoriek pomocou dronov. Vo Veľkej Británii, Švédsku a Belgicku je použitie dronov na komerčné účely možné buď na základe samostatného povolenia od štátu, alebo po získaní príslušných osvedčení operátora.
To, čo spoločnosť Hover vyrába, sa deje v experimentálnom režime, to znamená, že stále ide iba o test technických možností dronov na takéto použitie. Potreba regulácie vznikne, keď sa bude viac využívať, “uviedol Khripunov.
Air taxi a lietajúci motocykel
Súkromné použitie kurzora myši nie je naznačené. Môže byť nebezpečné dať takéto zariadenia do rúk bežným používateľom, hovorí prevádzkový riaditeľ spoločnosti Alexander Skalov: "Zariadenie vyžaduje pilotné zručnosti. Ak ho predáme všetkým, ľudia môžu trpieť sami alebo ublížiť iným."
Okrem aerotaxi uvádza startup do života lietajúci motocykel HoverBike Scorpion S3. Teraz má 3,5 tisíc predobjednávok po celom svete. Spoločnosť sa tiež rozhodla, že ho nebude predávať bežným používateľom. Nový koncept je zamerať sa na špeciálne úlohy. Napríklad v roku 2017 spoločnosť uzavrela dohodu s dubajskou políciou, čím získala prvý výrobný hoverbike.
V prípade dronu chce spoločnosť urobiť svoju leteckú taxislužbu podobnú Uberu (vlani Uber predal divíziu, ktorá leteckú taxislužbu vytvorila) alebo ju integrovať do ďalších agregačných aplikácií. Spoločnosť očakáva, že v budúcnosti, keď sa letecké taxíky stanú každodennou rutinou, budú ziskovejšie ako obvykle, náklady na let môžu byť asi 20 rubľov na kilometer.
Keď bude obloha plná bezpilotných lietajúcich strojov, objavia sa automatizované kontrolné body, uviedol Skalov. "Môžete dispečerské úlohy delegovať na programy, ktoré budú vedieť, kam niektoré drony letia, a nasmerovať ich tak, aby sa niektoré nezrazili s ostatnými. Teda plne automatické stredisko, ktoré funguje samostatne. Objavia sa aj letecké trasy," uviedol. V prípade úspešných testov sa sériová výroba lietajúcich taxíkov začne koncom tohto roka a prvé lety nad mestom sa v tomto prípade môžu začať v rokoch 2023–2025.
https://tass.ru/ekonomika/10771607
Koncom januára začal ruský startup Hover testovať lietajúce taxi v Moskve, v malej aréne v Lužnikách. Korešpondent TASS to vyskúšal v obchode medzi prvými a dozvedel sa o najbližších vyhliadkach na prepravu budúcnosti
**Toto je veľký dron. Vhodný pre dvoch ľudí
**
Lietajúci taxík je v podstate veľký dron. Funguje na rovnakom princípe. Navonok to pripomína niečo medzi kvadrokoptérou a rogalom. Čakáme s ďalším cestujúcim v malej športovej aréne v Lužnikách. Tím spoločnosti Hover pripravuje lietadlo na let nabíjaním z bežnej zásuvky s napätím 220 voltov (nabíjanie týmto spôsobom trvá dlho - osem hodín, pri priemyselnom nabití - 40 minút). Paralelne s nami sa hovorí, čo toto zariadenie dokáže: dokáže zdvihnúť dvoch ľudí do vzduchu súčasne (do 300 kg). Štartuje sa zvisle, ako vrtuľník, z nepripravenej oblasti, napríklad z parkoviska, a sama osebe nezaberá viac ako parkovacie miesto. Môžete ich ovládať pomocou rádiového diaľkového ovládača, rovnako ako bežnú kvadrokoptéru. Vývojári teda budú náš let ovládať manuálne. K dispozícii je tiež automatický režim, v ktorom môžete nastaviť trasu, konkrétnu nadmorskú výšku a ďalšie.
Pred a za zariadením vidíme osem skrutiek. „Čo ak sa niečo pokazí?“ - máme predvídateľný záujem skôr, ako nastúpime do kokpitu. Ak polovica vrtúľ prestane pracovať vo vzduchu, môžete na ďalších štyroch letieť k zemi, vysvetľujú nám. V prípade vážnejšieho problému je vo vzdušnom taxíku záložný padák.
Na testovaciu jazdu sme dostali okuliare a slúchadlá. O pár minút neskôr sa dozvedáme, že keď letíte vo vzdušnom taxíku, je to dosť hlučné, cestujúci sediaci vedľa neho musia kričať, aby ho bolo počuť. Prvá vec, ktorá vás zaujme, keď sa ocitnete v kabíne, však nie je volant ani iné ovládacie páky. Pre motoristov je to neobvyklé. A priznávam, že pohodlia je stále málo: je preplnená, vysokí ľudia nemôžu stáť vzpriamene. Nasledujúce verzie sľubujú, že to bude pohodlnejšie. V kabíne aerotaxi sú vlastne len sedadlá a slučka na otvorenie samotného balistického padáka, ktorý v prípade problémov dron pristane na zemi.
Náš dron vzlietne zo zeme iba na pár sekúnd - už nie. Tvorcovia aerotaxi to vysvetľujú bezpečnostnými požiadavkami. No, rozbieha sa nízko - maximálne pol metra, skáče trochu dopredu. Zároveň sa neotriasalo a nebolo to nijako strašidelné, chcel som letieť dlhšie a vyššie pre živšie dojmy.
Nie hotové letecké taxi, ale lietajúce laboratórium
Dnes je zariadenie schopné vzlietnuť do výšky 150 m a zrýchliť na rýchlosť 200 km / h. Nebudete môcť lietať dlho - batéria vydrží 20 minút (batérie sú vo všetkých technológiách všeobecne slabým miestom). Dron je okrem motorov vybavený lidarom na zisťovanie nadmorskej výšky, barometrom, akcelerometrom a ďalšími senzormi. Ďalšia úprava použije kamery, aby zariadenie mohlo vidieť a rozpoznávať objekty.
„Toto nie je ani prototyp, ale lietajúce laboratórium,“ hovorí Dmitrij Popov, technický riaditeľ spoločnosti Hover. „Zariadenie testujeme od minulého leta, počas tejto doby sme zhromaždili veľa údajov a teraz pripravujeme novú verziu. dronu. “
V tejto fáze bude podľa Dmitrija Popova najskôr potrebné odstrániť administratívne bariéry: „Dron sa teraz môže dostať aj do Kremľa, ale samozrejme doň nebudeme vpustení. Testovanie môže preto začať pozdĺž riek a jazerá, kde to môže, ak sa niečo stane, je bezpečné dostať sa na vodu a do malých osád. Kompletný servis bude trvať sedem až osem rokov. “
Teraz sú na základe pracovnej skupiny Aeronet s podporou ruskej vlády pripravené novely právnych predpisov, ktoré dronom umožňujú účasť na leteckých prácach, získavanie osvedčení podobných leteckým spoločnostiam, preprave nákladu, batožiny, pošty a , dosť pravdepodobne, v budúcnosti ľudia. "Tieto projekty zvažuje ministerstvo dopravy. Myslím si, že k takýmto činom môže dôjsť v priebehu najbližších dvoch rokov," uviedol Aleksandr Khripunov, pracovník Centra infraštruktúry aeronetov v Národnej technologickej iniciatíve (NTI), člen spoločnosti Aeronet. skupina.
Vo väčšine krajín je tiež použitie dronov na komerčné účely zakázané alebo si vyžaduje špeciálne povolenia. Neexistujú žiadne odporúčania Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO). Zároveň v USA už našli uplatnenie pre drony vo viacerých projektoch doručovacej služby. V roku 2019 teda spoločnosť UPS oznámila vytvorenie novej služby - dodávku lekárskych vzoriek pomocou dronov. Vo Veľkej Británii, Švédsku a Belgicku je použitie dronov na komerčné účely možné buď na základe samostatného povolenia od štátu, alebo po získaní príslušných osvedčení operátora.
To, čo spoločnosť Hover vyrába, sa deje v experimentálnom režime, to znamená, že stále ide iba o test technických možností dronov na takéto použitie. Potreba regulácie vznikne, keď sa bude viac využívať, “uviedol Khripunov.
Air taxi a lietajúci motocykel
Súkromné použitie kurzora myši nie je naznačené. Môže byť nebezpečné dať takéto zariadenia do rúk bežným používateľom, hovorí prevádzkový riaditeľ spoločnosti Alexander Skalov: "Zariadenie vyžaduje pilotné zručnosti. Ak ho predáme všetkým, ľudia môžu trpieť sami alebo ublížiť iným."
Okrem aerotaxi uvádza startup do života lietajúci motocykel HoverBike Scorpion S3. Teraz má 3,5 tisíc predobjednávok po celom svete. Spoločnosť sa tiež rozhodla, že ho nebude predávať bežným používateľom. Nový koncept je zamerať sa na špeciálne úlohy. Napríklad v roku 2017 spoločnosť uzavrela dohodu s dubajskou políciou, čím získala prvý výrobný hoverbike.
V prípade dronu chce spoločnosť urobiť svoju leteckú taxislužbu podobnú Uberu (vlani Uber predal divíziu, ktorá leteckú taxislužbu vytvorila) alebo ju integrovať do ďalších agregačných aplikácií. Spoločnosť očakáva, že v budúcnosti, keď sa letecké taxíky stanú každodennou rutinou, budú ziskovejšie ako obvykle, náklady na let môžu byť asi 20 rubľov na kilometer.
Keď bude obloha plná bezpilotných lietajúcich strojov, objavia sa automatizované kontrolné body, uviedol Skalov. "Môžete dispečerské úlohy delegovať na programy, ktoré budú vedieť, kam niektoré drony letia, a nasmerovať ich tak, aby sa niektoré nezrazili s ostatnými. Teda plne automatické stredisko, ktoré funguje samostatne. Objavia sa aj letecké trasy," uviedol. V prípade úspešných testov sa sériová výroba lietajúcich taxíkov začne koncom tohto roka a prvé lety nad mestom sa v tomto prípade môžu začať v rokoch 2023–2025.
https://tass.ru/ekonomika/10771607